Theorie

Een theorie certificaat halen

Om een praktijk examen te mogen afleggen moet je eerst een theoriecertificaat bezitten.

Om er een te bemachtigen is de bedoeling dat de theoretische kennis goed is aangevuld en een theorie examen wordt afgelegd, dit kan vanaf je 18de.

De gang van zaken is als volgt:

Een theorie examen reserveren op de website van CBR voor de categorie waarvoor je examen wilt doen, denk aan motorrijbewijs of autorijbewijs of bromfiets rijbewijs. Let op! Enkel online betalingen worden geaccepteerd zoals iDeal via je eigen bank. Als je dit niet hebt, dan ben je genoodzaakt om een theorie examen te reserveren via een rijschool bij jou in de buurt!

Vervolgens goed leer materiaal aanschaffen denk aan nieuwe recente theorie boeken voor de betreffende categorie en de juiste cd-roms om dat geleerde te kunnen beoefenen.

Als het studie materiaal er is, dan kan er de theorie eerst goed gelezen worden, dus leren, de regelgeving eerst leren voordat er geoefend mag worden op de cd-rom! Ook al geeft de cd-rom aan waarom een vraag fout is, betekent nog niet dat de regelgeving geleerd wordt! Let op de begrippen zoals motorvoertuigen, bestuurders, rijbaan enz. deze komen in de verkeersregels terug…

Als er met succes een aantal proefexamens zijn afgerond, dan kun je gerust deelnemen aan je echte CBR theorie-examen!

Tip 1, hou je aan de regels en bedenk niet zelf extra sociale of aangepaste regels tijdens je theorie examen!

Tip 2, wees op tijd, want anders kun je naar je geld fluiten en her reservering kan weer lang duren!

De gang van een theorie examen is als volgt:

Je meldt je aan met een geldig legitimatie bewijs en je krijgt een tafel nummer aangewezen, vervolgens wacht je totdat iedereen is aangemeld en de tijd is om te beginnen. Eenmaal binnen stel jezelf op gemak denk aan je jas, sjaal enz. en luister goed naar de aanwijzingen van de CBR personeel… die leggen het uit voor je hoe je om moet gaan met die antwoord kastjes. Het examen duurt ongeveer drie kwartier, inclusief de toelichting vóór de examenvragen. Daarna stelt de computer in ongeveer een kwartier de uitslag vast. Als je slaagt, krijg je het theoriecertificaat direct mee. Als je zakt, krijg je een uitslagformulier met daarop per examenonderwerp het aantal vragen dat je foutief, te laat of niet hebt beantwoord. Daarnaast staat een lijst afgedrukt met alle examenonderwerpen (bijvoorbeeld ‘verkeersborden’, ‘inhalen’ of ‘voorrangsregels’).

Wat zijn het voor vragen?

Het oude theorie-examen bestaat sinds1januari 2008 uit drie onderdelen:

* 40 vragen over wetten en verkeersregels
* 10 vragen over verkeerinzicht en risico’s
* 5 vragen over gevaarherkenning (deze tellen nog niet mee!)

Je moet er 44 vragen goed beantwoord hebben om geslaagd te zijn! (dus zes fout)

Het nieuwe theorie-examen bestaat per 1maart 2009 uit drie onderdelen:

* Een onderdeel over gevaarherkenning (25 vragen) 12 vragen goed (van de 25)
* Een onderdeel over verkeersregels (30 vragen)
* Een onderdeel over verkeersinzicht/risico’s (10 vragen). 35 vragen goed (van de 40 verkeersregels plus verkeersinzicht)

Verkeersinzicht en risico’s

Bij de vragen over verkeersinzicht gaat het niet zozeer over wat in de wet geregeld is, maar vooral wat in een bepaalde situatie verstandig is om te doen.

Gevaarherkenning

Het onderdeel gevaarherkenning is nieuw. En telt tot 1 maart 2009 niet mee voor de uitslag van je theorie-examen. Zo heeft iedereen de kans om aan dit nieuwe onderdeel te wennen.

De gevaar herkenningsvragen beantwoord je door aan te geven wat je in deze situatie zou doen:

* remmen (dat wil zeggen flink snelheid verminderen of zelfs stoppen)
* gas loslaten (dat wil zeggen extra attent zijn en voorbereid zijn op een andere gedragskeuze)
* of niets (dat wil zeggen gewoon door blijven rijden met dezelfde snelheid)

We hopen je voldoende te hebben geïnformeerd en wensen je veel succes met je theorie-examen!